helicopters / Rotor przeciwbieżny 
   Bezpieczeństwo
   Future design
   Napęd turbinowy
   Jednomiejscowy
   Podział na strefy
   Rotor przeciwbieżny
   Technologia
   Testy + odpowiedzi
   Wymagania ULC
   Zamówienie
   Dwumiejscowy
   Kontakt
   Nowa oferta
   Ogłoszenia
   Promocje
   Silniki dwusuwowe
   Symulator

 


Rotor przeciwbieżny 

     Konwencjonalny wirnik helikoptera  to obrotowe skrzydła. Jednak niełatwo jest wszystkim, nauczyć się pilotażu śmigłowcem.
     Pojedynczy wirnik śmigłowca wymaga małego śmigła ogonowego do pokonania momentu obrotowego, w celu osiągnięcia równowagi i zapewnienia sterowności kierunkowej. Dlatego też mały wirnik zamontowany jest prostopadle do wirnika głównego na samym końcu wysięgnika ogona. To małe, śmigło ogonowe jest niezbędne do spełnienia wymogów kontroli momentu obrotowego i zachowania kierunku.
     Ponieważ małe śmigło ogonowe jest daleko z tyłu helikoptera, to pilot zazwyczaj go nie widzi, co powoduje bardzo niepożądane skutki i zagrożenia.
     Wirnik ogonowy jest również głównym czynnikiem w wypadkach śmigłowców, tworząc niebezpieczne sytuacje.
     Zalety podwójnej konfiguracji wirnika stają się oczywiste, gdyż nie ma śmigła ogonowego. Bez śmigła ogonowego, helikopter jest wolny od niepożądanych zagrożeń. Bez śmigła ogonowego, nie ma więc wysięgnika ogona. Krótszy śmigłowiec zajmuje mniej miejsca i można teraz korzystać z niego przy domu, w garażu, w rzeczywistości przynosząc same korzyści.

     Partnerzy zapoczątkowali swoje wysiłki w rozwoju tego rozwiązania na początku 2000 roku. Po latach opracowano, nowej generacji wzory rotora przeciwbieżnego. Tym samym zagrożenia z klasycznego śmigłowca zostały teraz ograniczone lub wyeliminowane. Od początku został dobrze przyjęty przez ekspertów i entuzjastów pionowego startu.

     We wznoszącym locie siła nośna jest tylko pionowa, nie ma wirnika ogonowego tworzącego siły boczne wymagające stałej interwencji pilota, a tym samym złożoność pilotowania helikoptera z przeciwbieżnym rotorem jest zminimalizowana.
     We wczesnym okresie helikoptera wiele niezwykłych modeli zostało opracowanych przez wielu wielkich myślicieli. Jednak tym pionierom brakowało dwóch podstaw:
(1) prawdy w zrozumieniu natury i wznoszenia,
(2) właściwego lekkiego silnika o wystarczającej mocy.
     Przełom nastąpił pod koniec XIX wieku, kiedy silnik spalinowy został wynaleziony. Wydarzenie to pozwoliło na pełnowymiarowy rozwój śmigłowców z wystarczającą mocą. Inne problemy pojawiły się przy projektowaniu i testowaniu swoich maszyn.
Pokonanie "momentu", który jest efektem rotora i wyeliminowanie go było pierwszym poważnym problemem do rozwiązania. 


Wynalezienie "Płyty sterowania okresowego"
 


     Drugi problem związany z "asymetrią podnoszenia",  istniał do momentu wprowadzenia niezależnej swobody ruchów łopat, wyeliminowany dzięki wynalezieniu "tarczy sterującej".
Tarcza sterująca zapewnia środki o różnym stopniu nachylenia łopat w cykliczny sposób, gdy obracają się wokół wału.  Kontrola ta pozwoliła na wyeliminowanie tendencji  helikoptera do przewrócenia się na bok.
     W dniu 13 listopada 1907 roku, francuski pionier Paul Cornu podniósł śmigłowiec z przeciwbieżnym rotorem w powietrze na  kilka sekund.
     W tym samym czasie, Henry Berliner stworzył pierwszy wiropłata, któremu udło się wykonać kontrolowany lot. Helikopter Berliner-a przeleciał około 100 metrów na wysokości 15 metrów, a lot był w pełni kontrolowany przez pilota.
Później wynalazek tarczy wirnika na zawiasach, przez hiszpańskiego inżyniera Juan de la Cierva, w połączeniu z tarczą sterującą, określono podstawy do ewentualnego rozwoju helikoptera jako praktycznego środka transportu powietrznego.
Różne wzory Helicoptera
     Podczas ewolucji śmigłowca, wiele projektów zostało opracowane i wyprodukowane, w tym : jeden wirnik, wirniki współosiowe, wirniki tandowe, i wiele innych rozwiązań wirnika.
     Z wyjątkiem jednego wzoru wirnika. Wszystkie inne projekty były wyposażone w dwa lub więcej wirników. W większości z nich były ułożone w symetrycznej harmonii lub w zrównoważony sposób. 


     System, który został opracowany to koncentryczny wirnik. Taka konstrukcja ma dwie tarcze montowane jedna na drugiej na jednej osi i obracające się w przeciwnych kierunkach.
Pionierzy, jak Peter Papadakos w USA, a Kamov Biuro Projektów Rosji wykorzystało ten projekt do celów wojskowych. Kamov KA-50 i 52 są tylko dwa przykłady śmigłowca szturmowego z koncentryczą konfiguracją wirnika.


1. Rozstrzyganie o mocy: Zmniejszone
2. Wycofujące stanowisko ostrza: Wyeliminowane
3. Rezonans parterowy: Wyeliminowany
4. Niska częstotliwość drgań: Brak
5. Średnia częstotliwość drgań: Brak
6. Wysoka częstotliwość wibracji: Brak
7. Przejście z napędu do lotu w autorotacji: Wyeliminowane
8. Awarii systemu w momencie lotu do przodu: Wyeliminowana
9. Awarii systemu w momencie obrotowym przy wznoszeniu: Wyeliminowana
10. Krzywa wysokości: Wyeliminowana

 
Copyright ©2008 by helicopters
Kreator Stron www